JOLANTA REJS
„Die Liebe höret nimmer auf!”
„Miłość nigdy nie ustaje!”
Otwarcie: 1 kwietnia, godz. 18:00
czas trwania wystawy: 1.04-1.05.2022 | sala kameralna
organizator: Galeria Sztuki BWA w Olsztynie
www.bwa.olsztyn.pl
https://www.facebook.com/olsztynbwa
wydarzenie na Facebooku:https://fb.me/e/31329xJ3v
W dniu otwarcia zapraszamy na spotkanie z artystką o godz. 18:00 w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie.
Wystawa laureatki XII Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego
„Apokalipsa we fragmentach” towarzyszy mi od 2012 roku a swą kulminację i finał znajduje tu w Olsztynie w 2022. Jest cyklem prac, których bazą są drzeworyty Albrechta Dürera ilustrujące Apokalipsę Św. Jana z 1498 roku, stworzone na progu, jak się ówczesnym wydawało, końca świata, który miał nastąpić w 1500 roku. Z pewnością jesteśmy tego końca bliżej niż kiedykolwiek balansując na cienkiej linii klimatycznego kryzysu i wojny totalnej, krocząc pewnie w jednym kierunku niczym Samael, Anioł Śmierci, Ślepy bóg. Jednak w tym dualistycznym i antagonistycznym świecie nawet Samael ma swojego przeciwnika i przeciwniczkę, których imienia nie poznałam, ale widziałam ich wiele razy, w przygranicznych punktach recepcyjnych z zakasanymi rękawami niosących kartony z żywnością, w lasach z ciężkimi plecakami wypełnionymi pierwszymi potrzebami ratującymi życie, na dworcach, na froncie, w busie zapakowanym lekami pędzącym prosto w piekło wojny.
Kiedy po trudach zimy przychodzi wiosna, śpiew ptaków mówi mi, że kolejny cykl dobiega końca, że życie znowu wygrywa a „miłość nigdy nie ustaje”.
Jolanta Rejs urodziła się w 1982 roku, mieszka i pracuje w Talkach na Mazurach. Absolwentka Royal Academy Schools, Royal Academy of Arts (2012) i Goldsmiths College, University of London (2009). Laureatka między innymi Grand Prix, Quadriennale Polskiego Linorytu i Drzeworytu, British Institution Award oraz Glenfiddich Artist in Residence. Prace Rejs prezentowane były na Międzynarodowym Triennale Grafiki, Triennale PolskiejGrafiki, Jerwood Drawing Prize, Multiplied, The London Original Prints, MOT International Projects, Bite: Artists Making Prints, Summer Exhibition, Royal Academy of Arts oraz wielu innych.
Praktyka artystyczna Jolanty Rejs zawarta jest pomiędzy dwoma obliczami grafiki, prezentuje ona przejście i relację pomiędzy analogowym a cyfrowym. W swojej praktyce tworzy język wizualny zagubiony w tłumaczeniu między dwiema technikami: drzeworyt – najwcześniejsza technika stosowana do reprodukcji obrazu oraz cyfrowa – najszybsza, najnowsza i najdokładniejsza reprodukcja rzeczywistości. Proces ten pozostawia szczególny rezultat, który stworzyć jest w stanie tylko „niedoskonałość” ludzkiej ręki.