Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Archiwum
  • grudzień 2025
  • listopad 2025
  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • styczeń 2020
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • styczeń 2016
  • wrzesień 2015
  • czerwiec 2015
  • marzec 2015
  • styczeń 2014
  • listopad 2013
  • wrzesień 2013
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Subscribe
  • Polski
  • English

Orbity i formy. Rodzinne układy graficzne | Celina Styrylska, Joanna Lola Styrylska


Szczegóły wydarzenia

  • Data: 02.09.2025 - 10.09.2025
  • Miejsce: Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych
  • Kategorie: AKTUALNOŚCI, Wystawy MSCG
  • Tagi: exhibition, grafika, malarstwo, mcsg, print, smtg, wystawa

Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Artysta zapraszają na wernisaż wystawy
Orbity i formy. Rodzinne układy graficzne | Celina Styrylska, Joanna Lola Styrylska

wernisaż 2 września 2025, godz. 18.00
wystawa czynna 2-10.09.2025
Galeria Centrum, Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00

Wystawa „Orbity i formy. Rodzinne układy graficzne” to spotkanie dwóch artystek – Celiny Styrylskiej i Joanny Loli Styrylskiej – które choć dzielą pokolenia, łączy wspólny język wizualny: oparty na dyscyplinie formy, wyczuciu koloru oraz intuicyjnym, głęboko osobistym podejściu do natury. Ekspozycja jest przestrzenią dialogu, w której wybrzmiewają graficzne echa modernizmu, geometria lat 60., a także współczesna ekspresja i świadome operowanie przypadkiem. W zestawieniu z opartowymi, precyzyjnie skonstruowanymi drzeworytami Celiny Styrylskiej – w tym słynnym cyklem „Planety” – prezentowane są również monotypie Joanny Loli Styrylskiej, które stanowią współczesną interpretację tej spuścizny. Prace młodszej artystki nie są jednak powtórzeniem estetyki ciotki – są jej twórczym przetworzeniem i próbą przefiltrowania geometrii poprzez jej estetykę i doświadczenie artystyczne. Tytułowe „orbity” odnoszą się nie tylko do planetarnych inspiracji Celiny, lecz także do rodzinnych trajektorii – dróg, które z pozoru odległe, krążą wokół podobnych wartości: harmonii, światła, kompozycji, ruchu. „Formy” są tu językiem porozumienia – graficznym znakiem pamięci i odrębności, jednocześnie osadzonym w strukturze, która łączy zamiast dzielić.
Wystawa podejmuje również temat dziedziczenia – nie tylko genetycznego, ale przede wszystkim twórczego. To historia o tym, jak obrazy mogą przetrwać poza czasem i trwać w nowych kontekstach, zachowując pierwotną siłę, a zarazem zyskując nowe znaczenia. To także próba upamiętnienia dorobku Celiny Styrylskiej – artystki i pedagożki, której prace zasługują na ponowne odkrycie i umiejscowienie w historii polskiej grafiki.
„Orbity i formy” to nie tylko wystawa – to opowieść o tym, że sztuka może być dziedziczona jak pamięć – przez oko, gest, kolor i rytm.

Celina Styrylska- Taranczewska (1923-2010)
W 1947 r., uzyskała absolutorium u prof. Eugeniusza Eibischa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1953 była związana z macierzystą uczelnią wykładając początkowo liternictwo w katowickiej filii uczelni. Od lat 60-tych XX w. prowadziła przedmiot projektowanie brył i płaszczyzn, przemianowany z czasem na wiedzę o działaniach i strukturach wizualnych, w macierzystej uczelni. Program i metodykę pracowni opracowała samodzielnie, tworząc w ten sposób nowy przedmiot, którego tradycja istnieje do dnia dzisiejszego pod postacią przedmiotu ”Struktury Dzieła”.
Rozległa działalność dydaktyczna Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej nie kolidowała z jej twórczością malarską, graficzną i projektową, dzięki której spełniała się jako artystka.

Była członkinią Związku Polskich Artystów Plastyków, który w 1962 nagrodził ją brązowym medalem. Od 1979 roku należała do międzynarodowego stowarzyszenia Xylon. Twórczość artystki nosi typowe cechy sztuki przełomu lat 50-tych i 60-tych XX w. Artystka stosowała dekoracyjną geometryzację i rytmizację, włączyła pierwiastek abstrakcji do twórczości figuratywnej, śmiało operowała kontrastowymi kolorami. Wiele z jej dzieł można określić mianem „figuracji geometrycznej”. W latach 60-tych artystka rozpoczęła serie barwnych drzeworytów, których tytuły są nazwami planet układu Słonecznego. Powstałe kompozycje prezentowały ascezę, subtelną dekoracyjnością nawiazując do nurtu op-art. Na początku lat 60. artystka została poproszona o zaprojektowanie wielkoformatowej mozaiki, która miała ozdobić elewację budynku biurowca ”Biprostal” w Krakowie. Modernistyczne dzieło wieńczy ścianę biurowca do dnia dzisiejszego, budząc podziw skalą, precyzją i rozmachem realizacji.

Joanna Lola Styrylska #styrylska_art
Urodziła się w Katowicach w 1980 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2006 roku obroniła z wyróżnieniem dyplom na Wydziale Grafiki, w Pracowni Litografii pod kierunkiem prof. Romana Żygulskiego. W 2008 roku ukończyła również Wydział Malarstwa – specjalność Pedagogika Artystyczna. Jest stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Krakowa. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, ilustracją oraz grafiką projektową. Dwukrotnie została laureatką Grand Prix Salonu Sztuki BWA w Tarnowie (2009, 2011). Jej prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce i za granicą. Mieszka i tworzy w Krakowie. W swojej twórczości łączy techniki klasyczne i cyfrowe, tworząc prace o wyrazistej strukturze formalnej i intensywnej emocjonalności. Bliska jest jej kapistowska koncepcja malarstwa, oparta na obserwacji koloru i jego autonomii. Uwielbia technikę kolażu, którą często stosuje w swoich realizacjach – zarówno w warstwie wizualnej, jak i znaczeniowej. Jej obrazy pełne są rytmów, kontrastów, multiplikacji i skojarzeń. Ważnym źródłem inspiracji pozostaje natura oraz literatura – szczególnie twórczość Virginii Woolf, poezja kobiet i japońskie haiku. To właśnie słowo – subtelne, lapidarne, pełne niedopowiedzeń – często staje się równoległym językiem wobec warstwy wizualnej.
W jej twórczości pojawia się dążenie do uchwycenia malarskiej i graficznej narracji, poetyki wyrażanej poprzez odważną paletę barw oraz geometryczne odniesienia do realizmu.
Powstające obrazy i grafiki mają formę artystycznych dzienników – są zapisem wewnętrznych przeżyć, obserwacji ludzkich relacji oraz próbą budowania nowych znaczeń z koloru, kreski i faktury.
Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Więcej na stronie www.styrylska.com

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

triennialkrakow

International Print Triennial Society in Krakow Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki

Zapraszamy na cały film z wystawy Krzyśka Świę Zapraszamy na cały film z wystawy Krzyśka Świętka pt. PANA NIE MA W DOMU" na nasz kanał YouTube - link w bio!
We invite you to watch the full movie from the exhibition of Krzysiek Świętek entitled "PANA NIE MA W DOMU" on our YouTube channel — link in bio!
@krzysiekswietek
Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centru Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centrum uwagi, z wystawy z wystawy Laureata Nagrody im. Witolda Skulicza MTG 2024 Michała Pietrzaka pt. Terytoria na nasz kanał YouTube - link w bio!
We invite you to watch the full movie from the exhibition of the Winner of the Witold Skulicz Award MTG 2024, Michał Pietrzak, entitled Territories, on our YouTube channel — link in bio!
@michpietrzak
Warsztat poświęcony audiodeskrypcji dzieł sztuk Warsztat poświęcony audiodeskrypcji dzieł sztuki graficznej

Stowarzyszeniu Międzynarodowe Triennale Grafiki zależy na realnej dostępności sztuki. 
Nie tylko organizujemy warsztaty z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, ale też uczymy się przygotowywać narracje opisowe dzieł sztuki wizualnej. 
4 grudnia 2025 r. w Międzynarodowym Centrum Sztuk Graficznych odbył się warsztat, który poprowadziła dr Magdalena Ciura – literaturoznawczyni, rewalidantka, terapeutka ręki pracująca w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach, prezeska Fundacji I w ciemności światło im. Marka Jakubowskiego ‘Kuby’. 
Podczas kilkugodzinnego spotkania członkowie i członkinie SMTG, a także niestowarzyszone osoby związane z instytucjami kultury oraz placówkami dydaktycznymi, poznały teorię sporządzania poprawnych audiodeskrypcji. 
Wiemy już, jakie cechy musi mieć dobra opisowa narracja, jak unikać najczęściej popełnianych w niej błędów, w jaki sposób przygotować audiopeskrypcję całej wystawy oraz pojedynczych dzieł graficznych, uwzględniając opinie ekspertów, czyli osób niewidomych i niedowidzących. 
W nadchodzącym roku planujemy kolejną, tym razem praktyczną odsłonę warsztatów. 
Do zobaczenia na szlaku dostępności! 

Koordynatorka warsztatów: Bronka Nowicka 
Fotoreportaż: Zbigniew Michalski
Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centru Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centrum uwagi, z wystawy Laureatki Nagrody Głównej konkursu transgrafia 3.0 - Ewy Jaworskiej pt. Układ na nasz kanał YouTube - link w bio!
We invite you to watch the full movie from the exhibition of the Winner of the Main Prize of the transgrafia 3.0 competition - Ewa Jaworska titled Układ, on our YouTube channel — link in bio!
@ewa.jaworska.10297
WYNIKI KONKURSU TRANSGRAFIA 3.5!

Z przyjemnością przedstawiamy listę artystów zakwalifikowanych do warsztatów i wystawy transgrafia 3.5.

Do konkursu zgłoszono 62 projekty 64 osób z czego do wystawy zakwalifikowało się 10 prac 11 osób.

Serdecznie gratulujemy.

Filip Bruchnalski
Natalia Ciak
Maja Dokudowicz / Ioannis Anastasiou 
Marek Grzyb
Ewa Jaworska
Patrycja Pacha 
Jakub Pierzchała
Rafał Pytel
Agnieszka Rożnowska
Paulina Silska

Skład jury:
Ksawery Kaliski
Bronka Nowicka
Przemysław Truściński
Małgorzata Warlikowska
Katarzyna Wojtyga
Zapraszamy na cały film z wystawy Violi Tycz pt. Zapraszamy na cały film z wystawy Violi Tycz pt. ORGANIX na nasz kanał YouTube - link w bio
Oglądajcie i subskrybujcie!
We invite you to watch the full movie from the exhibition - Viola Tycz "ORGANIX" on our YouTube channel — link in bio
Watch and Subscribe!

@violatycz @viola_tycz_painting
🔊 Audiodeskrypcja w praktyce! Dzisiejsze warszt 🔊 Audiodeskrypcja w praktyce!
Dzisiejsze warsztaty dr Magdaleny Ciury w Galerii Centrum były intensywną i inspirującą podróżą w świat dostępności sztuki wizualnej.

Uczestnicy i uczestniczki poznali kluczowe zasady tworzenia audiodeskrypcji, różnice między szkołą białostocką a warszawską, a także najczęstsze dylematy i błędy pojawiające się w opisach. Pracowaliśmy na przykładach dzieł graficznych, analizując narracyjność, utylitarny charakter AD oraz sposób budowania klarownego, precyzyjnego opisu.

Dr Magdalena Ciura – literaturoznawczyni, rewalidantka i edukatorka – podzieliła się swoim doświadczeniem oraz praktycznymi wskazówkami, które pozwolą tworzyć bardziej świadome i dostępne narracje wizualne.

Dziękujemy wszystkim za aktywny udział i zaangażowanie w temat dostępności sztuki.
To był wartościowy, merytoryczny i pełen ciekawych dyskusji wieczór! 🎨🖼️✨
Serdecznie zapraszamy na spotkanie autorskie z Ewą Jaworską,  Laureatką Nagrody Głównej transgrafia 3.0

5 grudnia 2025 (piątek), godz. 15.00 

Następnie zapraszamy na wernisaż wystawy o godzinie 18.00.

Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych
Rynek Główny 29 (II piętro), Kraków

Wystawa Układ Ewy Jaworskiej, laureatki Nagrody Głównej konkursu transgrafia 3.0 w ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie 2024, jest kontynuacją badań artystki nad procesem przemiany, zaniku i trwania w czasie. Składają się na nią dwie części – animacje dokumentujące proces topnienia barwnych figur lodowych oraz cykl linorytów – poliptyk, złożony z sześciu odrębnych grafik, które dopiero po zestawieniu tworzą pełną całość – kompozycję przypominającą szachownicę z układem postaci w ruchu. Linoryt staje się zapisem porządku, strukturą, w której pojedyncze elementy nabierają znaczenia dopiero w relacji z całością.
We wcześniejszych działaniach autorka skupiała się na przemijaniu i zaniku formy, inspirując się sentencją Stefana Themersona: „Dziejemy się i kiedyś przestaniemy się dziać.” Budowała obiekty, które poddawała działaniu czasu, rejestrując ich przemianę i montując w formie animacji. Obserwowała, jak zmienia się ślad, i jak w procesie zanikania ujawnia się nie tylko materialność, lecz także duchowa warstwa istnienia. Te doświadczenia doprowadziły ją do przekonania, że moment końca może być początkiem nowego działania. To właśnie granica – proces, który dobiega końca, by coś innego mogło się rozpocząć – stała się dla niej najistotniejsza i stała się punktem wyjścia projektu Układ.
Powielane w bryłach barwnego lodu figury stopniowo roztapiają się we wspólnym naczyniu, przechodząc z jednego stanu w inny – z lodu w wodę – a ich kolory przenikają się i mieszają. Rejestrowany przez kamerę proces odsłania nie tylko przemianę materii, lecz także symboliczny wymiar ludzkiego doświadczenia – wysiłku, który podejmujemy, by przetrwać zmiany i przejść przez kolejne etapy życia. Proces roztapiania staje się obrazem ciągłego ruchu i transformacji.
Obserwuj na Instagramie
Stowarzyszenie Międzynarodowe
Triennale Grafiki w Krakowie
Designed & Developed by Code Supply Co.