Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie zapraszają na wernisaż wystawy
GRAPHIC SKIN | Magenta Research Collective
8 marca 2025 o godzinie 18:00
Wystawa czynna 10.03-30.03.2025
Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
Nie ulega wątpliwości, że graficy utożsamiają odbitkę z ciałem.
The Re-Vision of Printmaking, K. Reeves, p.73
Magenta Research Collective (Carolyn Craig (AU), Katy Drake (GB), Irena Keckes (GU), Fungai Marima (GB), Isidora Papadouli (GR), Martyna Rzepecka (PL), Katarzyna Zimna (PL)), to grupa graficzek, która po raz pierwszy spotkała się jako panel dyskusyjny w “magenta room” na międzynarodowej konferencji IMPACT 12 (The International Printmaking Conference – IMPACT 12) w Centrum Badań nad Drukiem Artystycznym – The Centre for Fine Print Research, na University of the West of England w Bristolu w Wielkiej Brytanii we wrześniu 2022 r. To spotkanie zainspirowało artystki, do utworzenia kolektywu w celu rozwijania wspólnych zainteresowań badawczych poprzez serię wystaw i publikacji.
Grafika jest integralną częścią praktyk grupy – nie tylko wspólnym medium, za pomocą którego artystki przekazują koncepcje, ale również wspólną metodologią. Jest wykorzystywana w politycznych odniesieniach, dziedzictwie, identyfikacji z tym, co wielorakie i marginalne, a także ze względu na rolę i znaczenie matrycy. Matryca jest początkiem dla grafiki, fundamentem w procesie graficznym i jest słowem nierozerwalnie związanym z ciałem (matrix, łac. macica). Zainteresowane tym, jak ciało jest postrzegane i/lub doświadczane, artystki Magenta Research Collective angażują się w działania, które badają uprzedmiotowione i upolitycznione ciało poprzez osobiste i zbiorowe narracje.
Wystawa – GRAPHIC SKIN – odnosi się do wspólnych wątków, które przenikają indywidualne prace artystek: ciało, dotyk, materialność, wrażliwość i ślad afektywny. Skóra jest warstwą między światem wewnętrznym i zewnętrznym, fizyczną granicą czyjejś tożsamości. Jest również „podłożem”, które można ozdobić, naznaczyć, zranić, dotknąć.
Ta graficzna materia jest badana przez każdą artystkę przez pryzmat teorii i praktyk społecznych, feminizmu i władzy, oraz subiektywnych narracji i herstorii. Te konceptualne i polityczne wątki są rozszerzane na badania nad materiałem i sposobami druku, których efekty przenoszone są do nowych przestrzeni dyskursywnych.
Artystki z Magenta Research Collective wykorzystują druk jako materiał kulturowy, aby zastanawiać się nad jego związkami z kształtowaniem podmiotowości. Badają szerokie spektrum form druku: poprzez instalację, obiekt, działania performatywne, po współczesną interpretację samej matrycy. W pracach niektórych członkiń kolektywu przybiera to formę odwróconego spojrzenia, aby znaleźć nowe sposoby wykorzystania nacisku, śladu i “opresji” prasy graficznej – aby zastanowić się nad tym, w jaki sposób kultura wpisuje kolonialną mentalność w powierzchnię ciała. Pojawiają się też rozważania nad siłą drukowanego obrazu i władzy, jaką ma on nad naszą własną tożsamością, jako podmiotów niebędących mężczyznami.
Magenta Research Collective