Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Archiwum
  • grudzień 2025
  • listopad 2025
  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • styczeń 2020
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • styczeń 2016
  • wrzesień 2015
  • czerwiec 2015
  • marzec 2015
  • styczeń 2014
  • listopad 2013
  • wrzesień 2013
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Subscribe
  • Polski
  • English

Terytoria | Michał Pietrzak


Szczegóły wydarzenia

  • Data: 10.11.2025 - 28.11.2025
  • Miejsce: Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych
  • Kategorie: AKTUALNOŚCI, Wystawy MSCG
  • Tagi: exhibition, grafika, mcsg, smtg

Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Artysta zapraszają na wernisaż wystawy z cyklu Laureaci w Centrum uwagi
Terytoria | Michał Pietrzak
Laureat Nagrody im. Witolda Skulicza MTG 2024
kuratorka wystawy dr Agnieszka Bandura
7 listopada 2025 (piątek), godz. 18.00
wystawa czynna 10-28.11.2025
Galeria Centrum, Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
Agnieszka Bandura
Terytoria. Próba przejęcia. O pracach Michała Pietrzaka [fragment]
„Terytorium” w kontekście współczesnej sztuki kojarzy się przede wszystkim z wielokrotnie adaptowaną powieścią Michela Houellebecqa La carte et le territoire (2010). Tytułowy bohater, artysta Jed Martin odnosi w niej sukces, wystawiając wierne (sic) fotografie map Michelina. Kolejne oczywiste odniesienie to opowiadanie Jorge Luisa Borgesa O ścisłości w nauce, w którym narrator rekonstruuje bajkę o starożytnym cesarstwie kartografów, tworzących mapy tak wierne rzeczywistości, że ostatecznie czyniące odwzorowane krainy niepotrzebnymi. W obu przypadkach powraca pytanie o relację mapy i terytorium. Czy mapa jest zaledwie wtórna wobec terytorium – jako symboliczne, schematyczne czy umowne przedstawieniem fizycznej, namacalnej przestrzeni – czy może uprzednia i bardziej istotna, będąc sposobem myślenia o tej przestrzeni, modelem czy wizerunkiem, który ją zakłada, lecz się z nią nie pokrywa? W przypowieściach zakłada się milcząco, że samo terytorium jest zastanym, jakby „naturalnym”, faktem. Tymczasem stanowi zaledwie umowną namiastkę fizycznej przestrzeni, wydzieloną na mocy czyjejś decyzji; kolejny ludzki konstrukt, któremu na różne sposoby nadajemy pozory obiektywności.
Michał Pietrzak mapuje terytorium, geometryzując je spojrzeniem. Samo kadrowanie nie jest tak niewinne, jak mogłoby się wydawać. Defragmentując (wydzielając terytorium) determinuje ono przestrzeń i narzuca jego wizję. Odtąd widzimy tak, jak artysta, a nie widzimy, tego, co subiektywnym gestem usunął poza obręb naszego widzenia. Oczywiście medium wyostrza szczegóły, ale równocześnie marginalizuje te na obrzeżach, strącając je w niewidzialność. Artysta gestem i spojrzeniem powołuje rzeczy do widzenia, równocześnie unicestwiając inne. Dzieli i rządzi. Czy da się złagodzić, zneutralizować tę przemocową, upolitycznioną wizję terytorium? Michał Pietrzak przechwytuje terytorium, wprowadzając w intencjonalnie wykadrowane fragmenty przestrzeni abstrakcyjne luki, które do terytorium nie należą, które terytorium rozszczelniają. Taki gest, bazując na terytorium, równocześnie je kwestionuje. Zwraca też uwagę na złudność postrzegania (jak i samej sztuki) – mówi o tym, że z daleka i na obrazie czy w przedstawieniu „widok jest piękny” (a wszystko zgadza się z terytorium), a z bliska, w fałdach rzeczywistości, widać inaczej i co innego.
Michał Pietrzak
Urodzony w Bystrzycy Kłodzkiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Doktor sztuki. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Laureat Nagrody im. prof. Witolda Skulicza na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie oraz Stypendium Województwa Dolnośląskiego. Wyróżniony w konkursie Nagroda Roku ZPAP Wrocław. Nagrodzony Odznaką Honorową „Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego”. Artysta, architekt, pedagog. Prezes Okręgu Dolnośląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików oraz członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoją twórczość prezentował wielokrotnie w kraju i za granicą na wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz w licznych publikacjach. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku, Miasta Wrocławia oraz kolekcjach prywatnych. W swoich działaniach poszukuje swoistego rodzaju kompromisu pomiędzy czysto konceptualnymi a formalnymi środkami wyrazu, między którymi stawia znak równości. Wychodzi daleko poza granice klasycznie pojmowanej fotografii. Traktuje ją instrumentalnie. Łączy z innymi mediami, nadając obrazowi wysublimowaną wielowymiarowość w przestrzeni i czasie.
www.michalpietrzak.pl
____________
Born in Bystrzyca Kłodzka, he lives and works in Wrocław. He holds a PhD in art. He graduated from the Faculty of Graphics and Media Art of the Academy of Art and Design in Wrocław, the College of Photography in Jelenia Góra, and the Faculty of Architecture of the Wrocław University of Science and Technology. He is the recipient of the Professor Witold Skulicz Award at the International Print Triennial in Kraków and a scholarship from the
Lower Silesian Voivodeship. He was also recognized in the ZPAP Wrocław “Award of the Year” competition and awarded the Honorary Badge “Meritorious for the Lower Silesian Voivodeship.” An artist, architect, and educator, he serves as the President of the Lower Silesian Division of the Association of Polish Art Photographers and is a member of the Association of Polish Artists and Designers. He has presented his work many times in Poland and abroad in solo and group exhibitions and in numerous publications. His works are held in the collections of the National Museum in Wrocław, he International Print Triennial Society in
Kraków, In Situ Contemporary Art Foundation, the City of Wrocław, and in private collections. His works are a search for a kind of compromise between purely conceptual and formal means of artistic expression, which for him are equivalent. In his works, he goes far beyond the boundaries of classically understood photography. He treats it instrumentally, combining it with other media to enhance his images with the sublime multidimensionality of space and time.
www.michalpietrzak.pl
www.facebook.com/michpietrzak
www.instagram.com/michpietrzak
fot. Zbigniew Michalski

triennialkrakow

International Print Triennial Society in Krakow Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki

Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centru Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centrum uwagi, z wystawy Laureatki Nagrody Głównej konkursu transgrafia 3.0 - Ewy Jaworskiej pt. Układ na nasz kanał YouTube - link w bio!
We invite you to watch the full movie from the exhibition of the Winner of the Main Prize of the transgrafia 3.0 competition - Ewa Jaworska titled Układ, on our YouTube channel — link in bio!
@ewa.jaworska.10297
WYNIKI KONKURSU TRANSGRAFIA 3.5!

Z przyjemnością przedstawiamy listę artystów zakwalifikowanych do warsztatów i wystawy transgrafia 3.5.

Do konkursu zgłoszono 62 projekty 64 osób z czego do wystawy zakwalifikowało się 10 prac 11 osób.

Serdecznie gratulujemy.

Filip Bruchnalski
Natalia Ciak
Maja Dokudowicz / Ioannis Anastasiou 
Marek Grzyb
Ewa Jaworska
Patrycja Pacha 
Jakub Pierzchała
Rafał Pytel
Agnieszka Rożnowska
Paulina Silska

Skład jury:
Ksawery Kaliski
Bronka Nowicka
Przemysław Truściński
Małgorzata Warlikowska
Katarzyna Wojtyga
Zapraszamy na cały film z wystawy Violi Tycz pt. Zapraszamy na cały film z wystawy Violi Tycz pt. ORGANIX na nasz kanał YouTube - link w bio
Oglądajcie i subskrybujcie!
We invite you to watch the full movie from the exhibition - Viola Tycz "ORGANIX" on our YouTube channel — link in bio
Watch and Subscribe!

@violatycz @viola_tycz_painting
🔊 Audiodeskrypcja w praktyce! Dzisiejsze warszt 🔊 Audiodeskrypcja w praktyce!
Dzisiejsze warsztaty dr Magdaleny Ciury w Galerii Centrum były intensywną i inspirującą podróżą w świat dostępności sztuki wizualnej.

Uczestnicy i uczestniczki poznali kluczowe zasady tworzenia audiodeskrypcji, różnice między szkołą białostocką a warszawską, a także najczęstsze dylematy i błędy pojawiające się w opisach. Pracowaliśmy na przykładach dzieł graficznych, analizując narracyjność, utylitarny charakter AD oraz sposób budowania klarownego, precyzyjnego opisu.

Dr Magdalena Ciura – literaturoznawczyni, rewalidantka i edukatorka – podzieliła się swoim doświadczeniem oraz praktycznymi wskazówkami, które pozwolą tworzyć bardziej świadome i dostępne narracje wizualne.

Dziękujemy wszystkim za aktywny udział i zaangażowanie w temat dostępności sztuki.
To był wartościowy, merytoryczny i pełen ciekawych dyskusji wieczór! 🎨🖼️✨
Serdecznie zapraszamy na spotkanie autorskie z Ewą Jaworską,  Laureatką Nagrody Głównej transgrafia 3.0

5 grudnia 2025 (piątek), godz. 15.00 

Następnie zapraszamy na wernisaż wystawy o godzinie 18.00.

Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych
Rynek Główny 29 (II piętro), Kraków

Wystawa Układ Ewy Jaworskiej, laureatki Nagrody Głównej konkursu transgrafia 3.0 w ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie 2024, jest kontynuacją badań artystki nad procesem przemiany, zaniku i trwania w czasie. Składają się na nią dwie części – animacje dokumentujące proces topnienia barwnych figur lodowych oraz cykl linorytów – poliptyk, złożony z sześciu odrębnych grafik, które dopiero po zestawieniu tworzą pełną całość – kompozycję przypominającą szachownicę z układem postaci w ruchu. Linoryt staje się zapisem porządku, strukturą, w której pojedyncze elementy nabierają znaczenia dopiero w relacji z całością.
We wcześniejszych działaniach autorka skupiała się na przemijaniu i zaniku formy, inspirując się sentencją Stefana Themersona: „Dziejemy się i kiedyś przestaniemy się dziać.” Budowała obiekty, które poddawała działaniu czasu, rejestrując ich przemianę i montując w formie animacji. Obserwowała, jak zmienia się ślad, i jak w procesie zanikania ujawnia się nie tylko materialność, lecz także duchowa warstwa istnienia. Te doświadczenia doprowadziły ją do przekonania, że moment końca może być początkiem nowego działania. To właśnie granica – proces, który dobiega końca, by coś innego mogło się rozpocząć – stała się dla niej najistotniejsza i stała się punktem wyjścia projektu Układ.
Powielane w bryłach barwnego lodu figury stopniowo roztapiają się we wspólnym naczyniu, przechodząc z jednego stanu w inny – z lodu w wodę – a ich kolory przenikają się i mieszają. Rejestrowany przez kamerę proces odsłania nie tylko przemianę materii, lecz także symboliczny wymiar ludzkiego doświadczenia – wysiłku, który podejmujemy, by przetrwać zmiany i przejść przez kolejne etapy życia. Proces roztapiania staje się obrazem ciągłego ruchu i transformacji.
Miesięcznik „Znak” pisze o SMTG. O naszym wł Miesięcznik „Znak” pisze o SMTG.
O naszym włączaniu się w działania związane 
z dostępnością sztuki wizualnej oraz o tym, jak rozumiemy ideę stowarzyszania się, przeczytacie w najnowszym, grudniowym numerze miesięcznika. Z artykułu Bronki Nowickiej pt. „Mamy nosa do grafiki” dowiecie się też, jak prof. Grzegorz Banaszkiewicz udzielił lekcji grafiki przybyszowi z innej planety (sic). Jeśli jesteście ciekawi rozmowy Profesora z GrafE.T. - czyli lekcji grafiki dla absolutnie każdego - czytajcie „Znak” przy porannej kawie, na dworcu, w tramwaju, w pracowni. 🙂
Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Tr Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Artystka zapraszają na wernisaż wystawy

Układy odczuć | Dominika Surmacz

wernisaż 3 grudnia 2025, godz. 18.00
wystawa czynna 4-16.12.2025
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00

Układy odczuć to wystawa prezentująca prace powstałe od 2021 roku oraz najnowsze realizacje z 2025 roku. Są to grafiki wykonane w technice druku płaskiego na papierze i tkaninie, a także instalacja artystyczna stworzona z obiektów uformowanych z bawełnianego materiału. Każda z prac stanowi fragment osobistego zapisu wewnętrznych procesów — emocji, reakcji i intuicyjnych impulsów, które towarzyszyły mi w czasie ich tworzenia. Tytułowe odczucia rozumiem jako wielowarstwowe doświadczenia: doznania zmysłowe, a także reakcje i przeżycia emocjonalne. Odczucie może być fizyczne lub psychiczne — bywa krótkim błyskiem intuicji, ale też chwilą wewnętrznego wglądu, momentem napięcia, zachwytu czy ulgi. To ślad, jaki pozostawia w nas kontakt z otoczeniem lub z samym sobą, z naszymi wspomnieniami czy pojawiającymi się w głowie myślami. Prace prezentowane na wystawie tworzą układ różnych odczuć, które pojawiają się w życiu cyklicznie lub nagle, łagodnie albo gwałtownie. Jedne są powtarzalne i znajome, inne burzliwe, przytłaczające, ciężkie. Jeszcze inne — lekkie, ulotne, trwające poza biegiem czasu, niemal zawieszone w czasie i przestrzeni. Razem tworzą mapę wewnętrznych stanów, które — choć subiektywne — myślę, że rezonują uniwersalnie, podobnie w każdym z nas. Układy odczuć to próba uchwycenia emocjonalnej topografii człowieka: wewnętrznych napięć, intuicyjnych reakcji, spokoju, drżeń i momentów zatrzymania.
Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centru Zapraszamy na cały film z cyklu Laureaci w Centrum uwagi, z wystawy Laureatki Grand Prix MTG 2024 - Lihie Gendler Talmor pt. Zaburzenie / Displacement na nasz kanał YouTube - link w bio!
We invite you to watch the full movie from the exhibition of the Grand Prix MTG 2024 laureate — Lihie Gendler Talmor, titled Zaburzenie / Displacement, on our YouTube channel — link in bio! 
@lihietalmor
Obserwuj na Instagramie
Stowarzyszenie Międzynarodowe
Triennale Grafiki w Krakowie
Designed & Developed by Code Supply Co.