Tao – znaczy droga, a droga to również poznanie świata i siebie. Grafika jest przestrzenią doświadczenia bliską każdemu człowiekowi poprzez jej charakter, przystępność. Bliskość i kameralność a jednocześnie wymiar duchowy i monumentalizm określają charakter prac prezentowanych na wystawie Przestrzenie Tao.
Przestrzeń i pustka, znak i forma, abstrakcja geometryczna i gest to cechy pojawiające się w dziełach artystów z Dalekiego Wschodu. Problem przestrzeni jako pustki pełnej potencjalnych możliwości jest motywem powracającym. Pustka jawi się jako przestrzeń gry, intelektualnej rozrywki, wielopoziomowej układanki. Obecność człowieka jest jedynie odczuwalna. Emocja łączy się z mistyką, i kontradykcyjnie, chłodem intelektualnej elegancji. Motywy figuratywne zostały poddane geometryzacji, syntezie i krystalizacji. Pojawia się symbol, czysta forma, piękno. Wystawa prezentuje prace nawiązujące do tradycji grafiki dalekowschodniej, ale i wybiega w przyszłość, skupia awangardę artystów poszukujących nowych rozwiązań warsztatowych, łączących technologie, eksperymentujących z papierem i matrycą.
Grafika japońska z kolekcji Triennale Grafiki stanowi główną część ekspozycji, towarzyszy jej spektakularna prezentacja prac artystów koreańskich, grafika tajlandzka oraz prace artysty z Chin. Prace prezentują laureaci Grand Prix i Grand Prix d’Honneur Biennale i Triennale Grafiki: Kumi Sugai – laureat Grand Prix I Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie w roku 1966, Toshihiro Hamano – laureat Grand Prix Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie w roku 1994 oraz Grand Prix d’Honneur MTG – Kraków 2003. Eksponowane są również grafiki nagrodzone autorstwa artystów takich jak Sang-Gon Chung, Thavorn Ko-Udomvit, Young Ae Lee. Prezentowane są prace mistrzów grafiki, jakimi są na arenie międzynarodowej Tetsya Noda, Toshio Yoshizumi, a także prace artystów młodych i poszukujących. Specyfiką grafiki koreańskiej jest praca z oryginalnym papierem, monumentalną matrycą oraz łączenie technik klasycznych i cyfrowych. Tradycja i nowoczesność, rozmach i wnikliwe spojrzenie w głąb są cechami charakterystycznymi dla grafiki Dalekiego Wschodu. Tajlandia to zachwyt nad pięknem natury przesycony mistyką i refleksją nad przemijającym czasem. Chiny są prezentowane abstrakcyjnymi grafikami pełnymi światła i koloru.
Rozpiętość czasowa wystawy obejmuje grafiki powstałe w latach 1969 – 2011. Wszystkie prace pochodzą z kolekcji Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie.
Monika Wanyura-Kurosad
kurator wystawy
17.07.2015
W wystawie bierze udział 24 artystów z następujących krajów:
Japonia – 13 artystów
Korea – 5 artystów
Tajlandia – 4 artystów
Chiny – 1 artysta
Hong Kong – 1 artysta
Na wystawie prezentowane są 54 prace
Artyści
JAPONIA
Takahiro Aoki, Toshihiro Hamano, Eiko Honda, Masahiro Kasai, Masataka Kuroyanagi, Junichi Morimoto, Tetsuya Noda, Noriko Ogawa, Kaoru Sako, Kumi Sugai, Masahiko Tsubota, Tetsuo Yamashita, Toshio Yoshizumi
KOREA
Sang-Gon Chung, Jeong-Il Hwang, Tae-Hug Kim, Ja-Hyun Koo, Young Ae Lee
TAJLANDIA
Chalermsak Lattanachun, Vorakorn Metmanorom, Thavorn Ko-Udomvit, Chutchawan Wannapo
CHINY
Man-Lock Poon
HONGKONG
Yip Sun Sun
LAUREACI:
- Kumi Sugai, Laureat Grand Prix MBG – Kraków 1966
- Toshihiro Hamano, Laureat Grand Prix MTG – Kraków 1994; Laureat Grand Prix d’Honneur MTG – Kraków 2003
- Eiko Honda, Laureatka Nagrody Rektora i Kanclerza Krakowskiej Akademii MTG – Kraków 2006,
- Tetsuya Noda, Laureat II Nagrody MBG – Kraków 1970
- Masahiro Kasai, Laureat Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 2000
- Noriko Ogawa, Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Opola MTG – Kraków 1997
- Sang-Gon Chung, Laureat Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 1997; Laureat Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 2000
- Young Ae Lee, Laureatka Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 2000; Laureatka Nagrody Wojewody Małopolskiego MTG – Kraków 2003
- Thavorn Ko-Udomvit, Laureat Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 1994; Laureat Nagrody Regulaminowej MTG – Kraków 1997
- Vorakorn Metmanorom, Laureat Wyróżnienia Honorowego MTG – Kraków 1994