Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Artystka zapraszają na wernisaż wystawy
PO ŚLADACH | Katarzyna Ramut
PO ŚLADACH | Katarzyna Ramut
Wernisaż 16 czerwca 2025 o godzinie 18.00
Wystawa czynna 17.06.2025 – 02.07.2025
Galeria Eksperyment,
Rynek Główny 29, II piętro
Wystawa czynna 17.06.2025 – 02.07.2025
Galeria Eksperyment,
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
Wystawa „Po śladach” finalizuje trzyletnią pracę Katarzyny Ramut nad projektem poświęconym obserwacji przemijania niezwykle bliskiego artystce miejsca – jednej z pierwszych „osi świata” – jego zanikania zarówno w rzeczywistym, materialnym wymiarze jak i zacierania się obrazów i wspomnień w obszarze pamięci.
Artystka przygląda się wiejskiemu domowi swoich Dziadków, który opuszczony przez nich, powoli znikał w małej dolinie wśród łąk, z czasem zapadał się pod własnym ciężarem, zarastał zdziczałym ogrodem i okalającym go lasem, panowanie nad niegdyś żywym domostwem przejmowała w zupełności nieokiełznana ludzką ręką natura i broniła do niego dostępu.
Z odnalezionych skrawków wręcz „resztek życia”, rzadkich już śladów wieloletniej bytności ludzi w tym miejscu, z fragmentów coraz mniej widocznego domu wyzierającego spoza gęstwiny roślinności, wreszcie z materii własnych wspomnień, autorka starała się zbudować opowieść o tęsknocie za domem, o próbie zatrzymania miejsca i czasu, o zapamiętywaniu i zapominaniu, o tym jak czasem niewiele znaczy bardzo dużo, w końcu o pożegnaniu z Najbliższymi.
Prace powstawały w latach 2022-2025, podczas studiów magisterskich na kierunku Art & Design (specjalność Fotografia), w Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Realizowane były w pracowniach: Fotografii dokumentalnej (pod kierunkiem dr Michała Łuczaka), Fotografii eksperymentalnej (pod kierunkiem dr Marzeny Kolarz), Fotografii technik specjalnych i szlachetnych (pod kierunkiem dr Mirosława Niesyto i z pomocą dr Andrzeja Najdera), Fotografii kreacyjnej (pod kierunkiem dr hab. Beaty Długosz), oraz Wklęsłodruku (pod kierunkiem dr Anny Juszczak).
Artystka przygląda się wiejskiemu domowi swoich Dziadków, który opuszczony przez nich, powoli znikał w małej dolinie wśród łąk, z czasem zapadał się pod własnym ciężarem, zarastał zdziczałym ogrodem i okalającym go lasem, panowanie nad niegdyś żywym domostwem przejmowała w zupełności nieokiełznana ludzką ręką natura i broniła do niego dostępu.
Z odnalezionych skrawków wręcz „resztek życia”, rzadkich już śladów wieloletniej bytności ludzi w tym miejscu, z fragmentów coraz mniej widocznego domu wyzierającego spoza gęstwiny roślinności, wreszcie z materii własnych wspomnień, autorka starała się zbudować opowieść o tęsknocie za domem, o próbie zatrzymania miejsca i czasu, o zapamiętywaniu i zapominaniu, o tym jak czasem niewiele znaczy bardzo dużo, w końcu o pożegnaniu z Najbliższymi.
Prace powstawały w latach 2022-2025, podczas studiów magisterskich na kierunku Art & Design (specjalność Fotografia), w Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Realizowane były w pracowniach: Fotografii dokumentalnej (pod kierunkiem dr Michała Łuczaka), Fotografii eksperymentalnej (pod kierunkiem dr Marzeny Kolarz), Fotografii technik specjalnych i szlachetnych (pod kierunkiem dr Mirosława Niesyto i z pomocą dr Andrzeja Najdera), Fotografii kreacyjnej (pod kierunkiem dr hab. Beaty Długosz), oraz Wklęsłodruku (pod kierunkiem dr Anny Juszczak).