Wystawa prezentuje najnowsze prace Laureatki Grand Prix MTG 2021. Iku Hidaka zabiera odbiorców w niezwykłą podróż, której najważniejszymi punktami odniesienia są: kultura japońska, wątki religijne zarówno dalekowschodnie, jak i europejskie oraz relacja wyobrażeń i rzeczywistości. Ostatni z wymienionych aspektów artystka bada przy pomocy skomplikowanej procedury tworzenia sitodruku, w ramach której dokonuje kilkukrotnego nałożenia warstw farby na podłoże uzyskując w ten sposób quasi-rzeźbiarską formę obrazu. Zniekształcenia wynikające z wielokrotnego nadrukowywania symbolizują zarówno różnice pomiędzy obdarzonym Benjaminowską aurą oryginałem – np. świętego posągu – a percepcją jego reprodukcji, którą otrzymują pielgrzymi, jak również pomiędzy ściśle zdefiniowanym kanonem i jego rzeczywistymi wcieleniami w codziennej praktyce. Jednocześnie to opowieść o podróży prasy drukarskiej i samego druku w jego Gutenbergowskiej wersji z powrotem do niegdysiejszego matecznika, do którego przybywa już nie jako ceramiczna czcionka lecz jako skomplikowana machina techniczna mająca sprzyjać religijnemu i kulturowemu podbojowi. To także podjęta przez artystkę próba ujawnienia tego, co ukryte, przywrócenia pamięci o tych, którzy zostali wykluczeni z pejzażu kulturowego Japonii – czyli wyznawców chrześcijaństwa, których ślady artystka tropi m.in. w regionach Shimabara i Amakusa.
[tekst: Marta Anna Raczek-Karcz]