Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Archiwum
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • styczeń 2020
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • styczeń 2016
  • wrzesień 2015
  • czerwiec 2015
  • marzec 2015
  • styczeń 2014
  • listopad 2013
  • wrzesień 2013
  • Aktualności
    • MTG
    • MCSG
    • SMTG
    • Zaprosili nas
    • Weź udział w…
  • MCSG
    • Wystawy
    • O MCSG
    • Galerie
  • Warsztaty
    • Warsztaty
  • MTG 2024 – Momentum
    • Galeria MTG 2024
    • Artyści
    • Nagrody
    • Pliki do pobrania
  • Najlepszy dyplom
  • SMTG
    • O nas
    • Dane kontaktowe
    • Partnerzy
    • Statut Stowarzyszenia
    • Zarząd i pracownicy
    • Członkostwo w SMTG
    • Sprawozdania Zarządu
    • Witold Skulicz
      • Grafiki
      • Uroczystość pogrzebowa
      • Wystawy pamięci Profesora
      • Media o Profesorze
    • Jubileusz
      • Medal i Dyplom
      • Organizatorzy, Sponsorzy i Patroni Jubileuszu
      • Program
      • Publikacja jubileuszowa
      • Refleksje
  • Archiwum
    • MTG 2021
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2021
      • Skrót regulaminu MTG – Kraków 2021
      • Pliki do pobrania
    • MTG 2018
      • Pliki do pobrania
      • Program Główny
      • Program Towarzyszący
      • Regulamin MTG 2018
    • MTG 2015
      • Laureaci GP Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2015
      • Laureaci MTG – Kraków 2015
      • Partnerzy MTG Kraków 2015
      • Patroni i sponsorzy MTG Kraków 2015
      • Pliki do pobrania
      • Program główny
    • MTG 2012
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej
      • Nagrody MTG Kraków 2012
      • Program Wystaw
      • Recenzje MTG Kraków 2012
        • Grand Prix Młodych, Sonia Kądziołka
      • Grand Prix MTG’09, Andrzej Szczerski
        • MTG 2012, Mieczysław Juda
        • MTG 2012, Richard Noyce
    • MTG 2009
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2009
    • MTG 2006
      • Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kraków 2006
  • English
Subscribe
  • Polski
  • English

GRAPHIC SKIN | Magenta Research Collective


Szczegóły wydarzenia

  • Data: 10.03.2025 - 30.03.2025
  • Miejsce: Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych
  • Kategorie: AKTUALNOŚCI, Wystawy MSCG
  • Tagi: grafika, mcsg, print, smtg, wystawa

Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie zapraszają na wernisaż wystawy
GRAPHIC SKIN | Magenta Research Collective

8 marca 2025 o godzinie 18:00
Wystawa czynna 10.03-30.03.2025
Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00

PL

Nie ulega wątpliwości, że graficy utożsamiają odbitkę z ciałem.
The Re-Vision of Printmaking, K. Reeves, p.73

Magenta Research Collective (Carolyn Craig (AU), Katy Drake (GB), Irena Keckes (GU), Fungai Marima (GB), Isidora Papadouli (GR), Martyna Rzepecka (PL), Katarzyna Zimna (PL)), to grupa graficzek, która po raz pierwszy spotkała się jako panel dyskusyjny w “magenta room” na międzynarodowej konferencji IMPACT 12 (The International Printmaking Conference – IMPACT 12) w Centrum Badań nad Drukiem Artystycznym – The Centre for Fine Print Research, na University of the West of England w Bristolu w Wielkiej Brytanii we wrześniu 2022 r. To spotkanie zainspirowało artystki, do utworzenia kolektywu w celu rozwijania wspólnych zainteresowań badawczych poprzez serię wystaw i publikacji.

Grafika jest integralną częścią praktyk grupy – nie tylko wspólnym medium, za pomocą którego artystki przekazują koncepcje, ale również wspólną metodologią. Jest wykorzystywana w politycznych odniesieniach, dziedzictwie, identyfikacji z tym, co wielorakie i marginalne, a także ze względu na rolę i znaczenie matrycy. Matryca jest początkiem dla grafiki, fundamentem w procesie graficznym i jest słowem nierozerwalnie związanym z ciałem (matrix, łac. macica). Zainteresowane tym, jak ciało jest postrzegane i/lub doświadczane, artystki Magenta Research Collective angażują się w działania, które badają uprzedmiotowione i upolitycznione ciało poprzez osobiste i zbiorowe narracje.

Wystawa – GRAPHIC SKIN – odnosi się do wspólnych wątków, które przenikają indywidualne prace artystek: ciało, dotyk, materialność, wrażliwość i ślad afektywny. Skóra jest warstwą między światem wewnętrznym i zewnętrznym, fizyczną granicą czyjejś tożsamości. Jest również „podłożem”, które można ozdobić, naznaczyć, zranić, dotknąć.
Ta graficzna materia jest badana przez każdą artystkę przez pryzmat teorii i praktyk społecznych, feminizmu i władzy, oraz subiektywnych narracji i herstorii. Te konceptualne i polityczne wątki są rozszerzane na badania nad materiałem i sposobami druku, których efekty przenoszone są do nowych przestrzeni dyskursywnych.

Artystki z Magenta Research Collective wykorzystują druk jako materiał kulturowy, aby zastanawiać się nad jego związkami z kształtowaniem podmiotowości. Badają szerokie spektrum form druku: poprzez instalację, obiekt, działania performatywne, po współczesną interpretację samej matrycy. W pracach niektórych członkiń kolektywu przybiera to formę odwróconego spojrzenia, aby znaleźć nowe sposoby wykorzystania nacisku, śladu i “opresji” prasy graficznej – aby zastanowić się nad tym, w jaki sposób kultura wpisuje kolonialną mentalność w powierzchnię ciała. Pojawiają się też rozważania nad siłą drukowanego obrazu i władzy, jaką ma on nad naszą własną tożsamością, jako podmiotów niebędących mężczyznami.

Magenta Research Collective

ENG

That printmakers equate the print with the body is not in doubt.
The Re-Vision of Printmaking, K. Reeves, p.73

Magenta Research Collective (Carolyn Craig (AUS), Katy Drake (UK), Irena Keckes (GUAM), Fungai Marima (UK), Isidora Papadouli (GR), Martyna Rzepecka (POL), Katarzyna Zimna (POL)), is a group of female printmakers first brought together as a panel at IMPACT 12 (International Multidisciplinary Printmaking Conference in Bristol, September 2022), who are continuing their intersecting research interests through a series of group exhibitions and collaborative publications.

Printmaking practices are integral to the group by using techniques, procedures, and methodologies to transmit notions, articulate ideas and implement concepts. Print media, based on the ‘life-giving’ matrix, is often employed because of its socio-political heritage, its identification with the multiple and the marginal. The matrix is the foundation of printmaking and is a word inextricably linked to the body, as its Latin meaning is ‘womb’.

Interested in how the body is viewed and/or experienced, Magenta Research Collective focuses on creating works and dialogue that examine the objectified and politicised body through personal and collective narratives.

The exhibition – Graphic Skin – refers to the common threads that permeate the artists’ individual works: body, touch, materiality, sensibility and affectual trace. Skin is the layer between the inner and the outer worlds, the physical border of one’s self-identity. It is also the ‘substrate’ that can be touched, wounded or decorated, one that narrates subjectivities.

This graphic intent is investigated by each artist through the lens of feminism, social practices and power, and subjective narratives and herstories. These conceptual and political concerns are extended into material research that takes the studio protocols
of ‘print’ into new discursive spaces. They are at the forefront of a new wave of feminist artists using print as cultural material to reflect on its deep relations to how subjectivities are formed.

The collective’s research extends print through installation and performance via a contemporary appraisal of the matrix itself. This takes the form in some members’ work, of a reversal studio gaze to find new ways to use the pressure, trace and violence of the
etching press – to reflect on how culture inscribes coloniality into the surface of the body.
Other material research appropriates the skin of the silk screen into an experimental drawing device in an attempt to consider image construction and the power it holds over our own agency as non-male subjects.

Magenta Research Collective

 

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

triennialkrakow

International Print Triennial Society in Krakow Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki

Triennial Krakow
Agnieszka Łakomy, absolwentka Wydziału Grafiki n Agnieszka Łakomy, absolwentka Wydziału Grafiki na ASP w Krakowie (2006) oraz historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2005). Obroniła doktorat (2012) i habilitowała się (2024) na ASP 
w Krakowie. Obecnie profesor Akademii Śląskiej (Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych). Artysta hybrydowa, przez jedenaście lat pełniła funkcję Plastyka Miasta w Krakowie (Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego UM) realizując projekty interdyscyplinarne we współpracy z biurami architektonicznymi, studiami graficznymi i instytucjami kultury. Jej prace, prezentowane na licznych wystawach znajdują się w wielu kolekcjach w Polsce i za granicą m.in. National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Tajwan; China Printmaking Museum, Shenzhen, Chiny; Reykjanes Art Museum, Keflavík, Islandia; Muzeum Narodowe w Warszawie; Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.
.................................

Agnieszka łakomy, graduate of the Faculty of Graphic Arts at the Academy of Fine Arts in Kraków (2006) and of Art History at the Jagiellonian University in Kraków (2005). She obtained her PhD (2012) and habilitation (2024) at the Academy of Fine Arts in Kraków. Currently a professor at the Silesian Academy (Faculty of Architecture, Civil Engineering, and Applied Arts). A hybrid artist, she served for eleven years as the City Visual Arts Officer in Kraków (Department of Culture and National Heritage of the City Council), where she carried out interdisciplinary projects in collaboration with architectural studios, graphic design studios, and cultural institutions. Her works, presented in numerous exhibitions, are included in many collections in Poland and abroad, among others: the National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan; China Printmaking Museum, Shenzhen, China; Reykjanes Art Museum, Keflavík, Iceland; the National Museum in Warsaw; and the Municipal Gallery of Art in Łódź
Bronka Nowicka, transgraficzka, pisarka, profesork Bronka Nowicka, transgraficzka, pisarka, profesorka Szkoły Filmowej w Łodzi. Współtwórczyni (z Anną Ciarkowską i Mileną Rosiak) Pracowni Kultury Dobrej Społecznie. 
W łódzkiej Szkole Filmowej uczy kreatywnego pisania i prowadzi Pracownię Radości Twórczej. Laureatka Nagrody Literackiej Nike i projektu 
New Voices from Europe.
.....................................
Bronka Nowicka, transgraphic artist, writer, and professor at the Łódź Film School. Co-founder (together with Anna Ciarkowska and Milena Rosiak) of the Socially Good Culture Studio. At the Łódź Film School, she teaches creative writing and runs the Creative Joy Studio. Laureate of the Nike Literary Award and the New Voices from Europe project.
Magda Ujma, krytyczka i historyczka sztuki, kurato Magda Ujma, krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Obecnie związana z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA oraz z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje czasopismem „Restart”. Wcześniej pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Bunkrze Sztuki. Wydała dwie książki, napisała kilkaset recenzji, esejów, rozpraw, felietonów, wywiadów, tekstów katalogowych. Kuratorka licznych wystaw. Prowadziła blog poświęcony krytyce artystycznej „Krytyk sztuki na skraju załamania nerwowego. Była prezeską Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Sztuki AICA, obecnie jest wiceprezeską tego stowarzyszenia.
.................................
An art critic and art historian, curator of contemporary art exhibitions. Currently affiliated with the Tadeusz Kantor Art Documentation Centre CRICOTEKA and the Academy of Fine Arts in Kraków, where she serves as editor-in-chief of the journal Restart. Previously, she worked at the Museum of Art in Łódź and at Bunkier Sztuki. She has published two books and authored several hundred reviews, essays, scholarly articles, columns, interviews, and catalogue texts. Curator of numerous exhibitions. She ran the blog on art criticism An Art Critic on the Verge of a Nervous Breakdown. She was president of the Polish Section of the International Association of Art Critics (AICA) and is currently its vice-president.
foto © Michał Korta
Marta Bożyk, absolwentka ASP w Krakowie. Do 2023 Marta Bożyk, absolwentka ASP w Krakowie. Do 2023 adiunkt w pracowni drzeworytu przy Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. W 2024 otrzymała habilitację i tytuł profesora uczelni. 20 lat pracuje w technice drzeworytu i linorytu, wykonuje obiekty z papieru. Jej prace znajdują się w kolekcjach muzealnych. Odbyła rezydencje artystyczne: w Japonii, Serbii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii, Polsce. Brała udział w ponad 150 wystawach w Polsce i na świecie, otwarła 30 wystaw indywidualnych. Nagrodzona w Tajwanie, Korei, Serbii, Macedonii, Polsce. Otrzymała 7 grantów, z których zrealizowała międzynarodowe projekty artystyczne. Współtworzy Grupę 13. Wybrana na drugą kadencję do Rady Uczelni.
................................
Marta Bożyk, a graduate of the Academy of Fine Arts in Kraków, she served as an assistant professor in the woodcut studio at the Faculty of Graphic Arts, Academy of Fine Arts in Kraków until 2023. In 2024, she received her habilitation and the title of professor at the university. She has been working in woodcut and linocut for 20 years, creating objects from paper. Her works are in museum collections. She has held artistic residencies in Japan, Serbia, Great Britain, Spain, Belgium, and Poland. She has participated in over 150 exhibitions in Poland and internationally, and has opened 30 solo exhibitions. She has received awards in Taiwan, Korea, Serbia, Macedonia, and Poland. She has received seven grants, which she used to implement international artistic projects. She is a member of Grupa 13. She was elected to a second term on the University Council.
Katarzyna Wojtyga – projektantka, absolwentka Wy Katarzyna Wojtyga – projektantka, absolwentka Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Kuratorka wystaw m.in. Wystawy Głównej MTG (2009, 2012, 2015) oraz wszystkich edycji transgrafii. Założycielka i redaktorka naczelna pisma -grafia poświęconego kulturze wizualnej (2002–2009). Tworzy projekty plakatów, logotypów, katalogów, aranżuje wystawy.
.....................................
Katarzyna Wojtyga – designer, graduate of the Faculty of Industrial Design at the Academy of Fine Arts in Kraków. Curator of exhibitions, including the MTG Main Exhibition (2009, 2012, 2015) and all editions of transgrafia. Founder and editor-in-chief of the visual culture magazine -grafia (2002–2009). She designs posters, logos, catalogs, and organizes exhibitions.
Mamy przyjemność poinformować, że relacja z wy Mamy przyjemność poinformować, że relacja z wystawy Celiny Styrylskiej i Joanny Loli Styrylskiej została opublikowana w kwartalniku ASP w Krakowie @restartmag.art

https://restartmag.art/orbity-i-formy-rodzinne-uklady-graficzne-celina-styrylska-joanna-lola-styrylska-wystawa-w-galerii-centrum-mcsg/
MAMY NOSA DO GRAFIKI! Jak pachnie grafika? Dowiem MAMY NOSA DO GRAFIKI!

Jak pachnie grafika?
Dowiemy się tego podczas dzisiejszych warsztatów, których partnerami są Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki oraz krakowski Zespół Szkół i Placówek pn. Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących.  Z naszą pomocą grupa młodzieży z niepełnosprawnościami wzroku zaprojektuje zapach tej dziedziny sztuki. Olfaktoryczny eksperyment poprzedzi zmysłowy kontakt z graficznym instrumentarium oraz śladem. Uczestnicy i uczestniczki haptycznie przestudiują drzeworyty 
i matryce linorytów, dotkną graficznych podłoży, poprzez robione na żywo audiodeskrypcje poznają̨ kilka współczesnych dzieł artystycznych, metodą sitodruku własnoręcznie przeniosą różne wzory na T-shirty. Zapach grafiki będzie powstawał na żywo, 
w oparciu o relacjonowanie zmysłowych doświadczeń uczestników i uczestniczek tak zwanemu nosowi, czyli zawodowemu projektantowi perfum. 

Warsztaty poprowadzą:
Marta Bożyk, Katarzyna Wojtyga, Krzysztof Mikoś, Bronka Nowicka. Zapach grafiki skomponuje Jakub Pietrynka, niezależny polski perfumiarz, twórca marki JMP Artisan Perfumes.

Tym razem wszystkie miejsca są już zarezerwowane, ale SMTG planuje kolejne inicjatywy związane z dostępnością sztuki, dlatego obserwujcie nas uważnie. Mamy nosa do grafiki to projekt wspierany przez grant przyznany w ramach programu Krakowski Archipelag Kultury, pod nazwą Sztuka współpracy, realizowany przez Fundację A Sztuka? w partnerstwie z Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.
Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Tr Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Artystka zapraszają na wernisaż wystawy

POKÓJ RENATY | Agnieszka Dutka

wernisaż 12 września 2025, godz. 18.00
wystawa czynna 13-26.09.2025
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., 10:00-14.30, śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
Wczytaj więcej Obserwuj na Instagramie
Stowarzyszenie Międzynarodowe
Triennale Grafiki w Krakowie
Designed & Developed by Code Supply Co.