Prezes i Zarząd Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie zapraszają na wernisaż wystawy
GRAPHIC SKIN | Magenta Research Collective
8 marca 2025 o godzinie 18:00
Wystawa czynna 10.03-30.03.2025
Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
Rynek Główny 29, II piętro
MCSG czynne w dniach:
pon., wt., śr. 10:00-14:00; czw., pt. 10:00-15:00
PL
Nie ulega wątpliwości, że graficy utożsamiają odbitkę z ciałem.
The Re-Vision of Printmaking, K. Reeves, p.73
Magenta Research Collective (Carolyn Craig (AU), Katy Drake (GB), Irena Keckes (GU), Fungai Marima (GB), Isidora Papadouli (GR), Martyna Rzepecka (PL), Katarzyna Zimna (PL)), to grupa graficzek, która po raz pierwszy spotkała się jako panel dyskusyjny w “magenta room” na międzynarodowej konferencji IMPACT 12 (The International Printmaking Conference – IMPACT 12) w Centrum Badań nad Drukiem Artystycznym – The Centre for Fine Print Research, na University of the West of England w Bristolu w Wielkiej Brytanii we wrześniu 2022 r. To spotkanie zainspirowało artystki, do utworzenia kolektywu w celu rozwijania wspólnych zainteresowań badawczych poprzez serię wystaw i publikacji.
Grafika jest integralną częścią praktyk grupy – nie tylko wspólnym medium, za pomocą którego artystki przekazują koncepcje, ale również wspólną metodologią. Jest wykorzystywana w politycznych odniesieniach, dziedzictwie, identyfikacji z tym, co wielorakie i marginalne, a także ze względu na rolę i znaczenie matrycy. Matryca jest początkiem dla grafiki, fundamentem w procesie graficznym i jest słowem nierozerwalnie związanym z ciałem (matrix, łac. macica). Zainteresowane tym, jak ciało jest postrzegane i/lub doświadczane, artystki Magenta Research Collective angażują się w działania, które badają uprzedmiotowione i upolitycznione ciało poprzez osobiste i zbiorowe narracje.
Wystawa – GRAPHIC SKIN – odnosi się do wspólnych wątków, które przenikają indywidualne prace artystek: ciało, dotyk, materialność, wrażliwość i ślad afektywny. Skóra jest warstwą między światem wewnętrznym i zewnętrznym, fizyczną granicą czyjejś tożsamości. Jest również „podłożem”, które można ozdobić, naznaczyć, zranić, dotknąć.
Ta graficzna materia jest badana przez każdą artystkę przez pryzmat teorii i praktyk społecznych, feminizmu i władzy, oraz subiektywnych narracji i herstorii. Te konceptualne i polityczne wątki są rozszerzane na badania nad materiałem i sposobami druku, których efekty przenoszone są do nowych przestrzeni dyskursywnych.
Artystki z Magenta Research Collective wykorzystują druk jako materiał kulturowy, aby zastanawiać się nad jego związkami z kształtowaniem podmiotowości. Badają szerokie spektrum form druku: poprzez instalację, obiekt, działania performatywne, po współczesną interpretację samej matrycy. W pracach niektórych członkiń kolektywu przybiera to formę odwróconego spojrzenia, aby znaleźć nowe sposoby wykorzystania nacisku, śladu i “opresji” prasy graficznej – aby zastanowić się nad tym, w jaki sposób kultura wpisuje kolonialną mentalność w powierzchnię ciała. Pojawiają się też rozważania nad siłą drukowanego obrazu i władzy, jaką ma on nad naszą własną tożsamością, jako podmiotów niebędących mężczyznami.
Magenta Research Collective
ENG
That printmakers equate the print with the body is not in doubt.
The Re-Vision of Printmaking, K. Reeves, p.73
Magenta Research Collective (Carolyn Craig (AUS), Katy Drake (UK), Irena Keckes (GUAM), Fungai Marima (UK), Isidora Papadouli (GR), Martyna Rzepecka (POL), Katarzyna Zimna (POL)), is a group of female printmakers first brought together as a panel at IMPACT 12 (International Multidisciplinary Printmaking Conference in Bristol, September 2022), who are continuing their intersecting research interests through a series of group exhibitions and collaborative publications.
Printmaking practices are integral to the group by using techniques, procedures, and methodologies to transmit notions, articulate ideas and implement concepts. Print media, based on the ‘life-giving’ matrix, is often employed because of its socio-political heritage, its identification with the multiple and the marginal. The matrix is the foundation of printmaking and is a word inextricably linked to the body, as its Latin meaning is ‘womb’.
Interested in how the body is viewed and/or experienced, Magenta Research Collective focuses on creating works and dialogue that examine the objectified and politicised body through personal and collective narratives.
The exhibition – Graphic Skin – refers to the common threads that permeate the artists’ individual works: body, touch, materiality, sensibility and affectual trace. Skin is the layer between the inner and the outer worlds, the physical border of one’s self-identity. It is also the ‘substrate’ that can be touched, wounded or decorated, one that narrates subjectivities.
This graphic intent is investigated by each artist through the lens of feminism, social practices and power, and subjective narratives and herstories. These conceptual and political concerns are extended into material research that takes the studio protocols
of ‘print’ into new discursive spaces. They are at the forefront of a new wave of feminist artists using print as cultural material to reflect on its deep relations to how subjectivities are formed.
The collective’s research extends print through installation and performance via a contemporary appraisal of the matrix itself. This takes the form in some members’ work, of a reversal studio gaze to find new ways to use the pressure, trace and violence of the
etching press – to reflect on how culture inscribes coloniality into the surface of the body.
Other material research appropriates the skin of the silk screen into an experimental drawing device in an attempt to consider image construction and the power it holds over our own agency as non-male subjects.
Magenta Research Collective