Oriana Baścik Repetycja | Sieci

promotor: Prof. dr hab. Alina Jackiewicz – Kaczmarek prof. Janusz Akermann
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Wydział Grafiki, Pracownia Grafiki Artystycznej - Wklęsłodruk i Linoryt

biografia

ur. 1996 w Gdyni, działa również pod pseudonimem Oriana Paul.
Absolwentka studiów magisterskich Grafiki Artystycznej w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmuje się grafiką, malarstwem, muzyką, historią sztuki i krytyką artystyczną. W swojej twórczości poszukuje niepokojących, złożonych form wśród motywów botanicznych oraz przedmiotów będących częścią codzienności, operując nieoczywistym realizmem na granicy abstrakcji. Bada obszary ludzkiej psychiki oraz doznania synestetyczne. Twierdzi, ze sztuka może mieć charakter medytacyjny, choć czasem potrafi też zupełnie zatracić się w twórczym transie.

autokomentarz

Dyplom główny: Koncepcja Repetycji wywodzi się z fascynacji obiektami samopodobnymi fraktalami, które stanowią imponującą wizualizację matematycznych zbiorów. W moim odczuciu struktura fraktalna symbolizuje nieskończoność wszechświata, gdyż w naturze występuje porządek form o samopowtarzalnej precyzji, dalece wykraczający poza widzialny świat. Jednym z naturalnie występujących fraktali jest kalafior typu romanesco. W pracach z cyklu Repetycja zdecydowałam się sportretować samopowtarzalny majestat kalafiora typu romanesco jako metaforyczne studium nieskończoności. Jest to również czysto warsztatowa manifestacja głębokich, osobistych potrzeb twórczych, gdyż na techniki wklęsłodruku składają się czynności rozłożone w czasie, systematyczne, wymagające skrupulatności oraz precyzji; cały proces twórczy dodaje więc szlachetności repetytywnym kształtom rośliny.

Aneks: Prace w cyklu Sieci dotyczą strachu egzystencjalnego związanego z myślą o nieskończoności, symbolizują sparaliżowanie lękiem, wplątanie w tytułowe sieci. Przedstawione w pracach struktury to powiększenie niepozornego obiektu delikatnej gąbki, która poprzez przeskalowanie okazała się być kłębowiskiem sieci o rytmicznym splocie.