Magdalena Weber Obrazy z tyłu głowy. Historia strzępów pamięci.

promotor: prof. Anna Janusz-Strzyż
Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Pracownia Książki Artystycznej

biografia

Magdalena Weber, urodzona w 1995 roku w Częstochowie. W 2018 obroniła pracę licencjacką w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku Mediacja Sztuki W 2021 obroniła pracę magisterską w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku Grafika. Stypendia:
Trzykrotna laureatka stypendium Rektora dla najlepszych studentów (2016,2017,2018),
Stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia 2019) Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (2020)
Wybrane wystawy zbiorowe:
2018 – Mikstury, ogólnopolska wystawa malarstwa, rysunku i grafiki studentów: ASP Warszawa, ASP Kraków, ASP Katowice, ASP Wrocław, UA Poznań, UA Cieszyn, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław;
2019 – XVII Międzynarodowy Konkurs Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu, , Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Ostrów Wielkopolski;
2021 – International Print Biennale Yerevan, Armenia
Indywidualne:
2018 – Pareidolie , Centrum Historii Zajezdnia, Wrocław;
2020 – Historie nieopisane, CK Agora, Wrocław;,
2021 Obrazy z tyłu głowy. Historia strzępów pamięci, Studio BWA Wrocław

autokomentarz

Człowiek posiada zdolność zapamiętywania od początków istnienia. Pamięć była i jest przedmiotem badań filozofów, socjologów, naukowców i artystów. Pisarze romantyczni odwoływali się do niej jako jednego z głównych tematów ich rozważań. Na co dzień, pamięć, traktujemy bardzo praktycznie, dzięki niej możemy prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. Dla mnie stała się tematem cyklu grafik, w których postanowiłam wykorzystać ją jako narzędzie do tworzenia nowych historii.
Jaki obraz widzimy z upływem czasu? W moich wspomnieniach na początku pojawia obraz migoczącej faktury, następnie pojawiają się niewyraźne zarysy postaci, rzeczy czy miejsc, a szum pozostaje wypełniaczem ubytków. Cykl Obrazy z tyłu głowy. Historia strzępów pamięci jest próbą zobrazowania mechanizmu, który dzieje w momencie przypominania sobie. Obrazy przedawnione na grafikach są stopklatką z momentu, w którym przypominamy sobie kolejne elementy układanki. Postaci na grafikach mają znaczenie tylko symboliczne. Są figurami, pod które możemy podłożyć każdego człowieka.