Magdalena Radziszewska Kolor i światło. Kolekcja grafik w przestrzeni z wykorzystaniem technik wklęsłodrukowych.

promotor: Dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni
Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi
Wydział Sztuk Pięknych, Instytut Grafiki Artystycznej, Pracownia Technik Wklęsłodrukowych

biografia

Magdalena Radziszewska (1993) jest absolwentką Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2020 roku obroniła dyplom w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych pod kierunkiem dr hab. Alicji Habisiak-Matczak. Głównym polem jej działalności artystycznej jest tworzenie grafik wklęsłodrukowych oraz instalacji artystycznych. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2018). W 2017 roku brała udział w Międzynarodowym Sympozjum Graficznym w Urbino. W 2016 roku otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Sny Gdańskiego Neptuna w Gdańsku. Brała udział w wielu wystawach, krajowych, jak i zagranicznych (min. Singapur, Łódź, Lizbona, Oulu, Paryż), a jej prace publikowały min.: The Guardian, Channel News Asia, In Design Live-Singapore.

autokomentarz

Na kolekcję grafik składa się pięć kompozycji zrealizowanych w technice akwatinty oraz w druku cyfrowym. Ich motywem przewodnim jest zagadnienie koloru i światła oraz manipulowanie ich percepcją. Wszystkie obiekty mają kształt koła-figury idealnej. Tworzą swoiste „układy planetarne”, które poprzez wprowadzenie elementów ruchomych zapraszają widza do zabawy z ich układami. Kompozycje są utworami przekształcalnymi. Moim celem było zaplanowanie ciekawych relacji barwnych i wykorzystanie zmian położenia i oświetlenia elementów dla uzyskania nowych, nieskończenie rozbudowanych dzieł. Dodatkowymi, nie fizycznymi elementami kompozycji są barwne cienie rzucane przez półtransparentne elementy oraz “niewidzialne” linie- trajektorie, po których poruszają się ruchome obiekty. Sąsiedztwa kolorystycznie podbijają się wzajemnie energetyzując cały układ lub tworzą płynne, łagodne przejścia, nadając kompozycji delikatności.

Na pracę dyplomową składa się 5 instalacji graficznych:

1.Kolor i światło I, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 93,7 x 93,7 cm, 2020

  1. Kolor i światło II, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 135 x 90 cm, 2020
  2. Kolor i światło III, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 150 x 150 cm, 2020
  3. Kolor i światło IV, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 135 x 135 cm, 2020
  4. Kolor i światło V, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 75 x 100 cm, 2020