Magdalena Radziszewska Kolor i światło. Kolekcja grafik w przestrzeni z wykorzystaniem technik wklęsłodrukowych.
promotor:
Dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni
Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi
Wydział Sztuk Pięknych, Instytut Grafiki Artystycznej, Pracownia Technik Wklęsłodrukowych
Wydział Sztuk Pięknych, Instytut Grafiki Artystycznej, Pracownia Technik Wklęsłodrukowych
biografia
Magdalena Radziszewska (1993) jest absolwentką Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2020 roku obroniła dyplom w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych pod kierunkiem dr hab. Alicji Habisiak-Matczak. Głównym polem jej działalności artystycznej jest tworzenie grafik wklęsłodrukowych oraz instalacji artystycznych. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2018). W 2017 roku brała udział w Międzynarodowym Sympozjum Graficznym w Urbino. W 2016 roku otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Sny Gdańskiego Neptuna w Gdańsku. Brała udział w wielu wystawach, krajowych, jak i zagranicznych (min. Singapur, Łódź, Lizbona, Oulu, Paryż), a jej prace publikowały min.: The Guardian, Channel News Asia, In Design Live-Singapore.
autokomentarz
Na kolekcję grafik składa się pięć kompozycji zrealizowanych w technice akwatinty oraz w druku cyfrowym. Ich motywem przewodnim jest zagadnienie koloru i światła oraz manipulowanie ich percepcją. Wszystkie obiekty mają kształt koła-figury idealnej. Tworzą swoiste „układy planetarne”, które poprzez wprowadzenie elementów ruchomych zapraszają widza do zabawy z ich układami. Kompozycje są utworami przekształcalnymi. Moim celem było zaplanowanie ciekawych relacji barwnych i wykorzystanie zmian położenia i oświetlenia elementów dla uzyskania nowych, nieskończenie rozbudowanych dzieł. Dodatkowymi, nie fizycznymi elementami kompozycji są barwne cienie rzucane przez półtransparentne elementy oraz “niewidzialne” linie- trajektorie, po których poruszają się ruchome obiekty. Sąsiedztwa kolorystycznie podbijają się wzajemnie energetyzując cały układ lub tworzą płynne, łagodne przejścia, nadając kompozycji delikatności.
Na pracę dyplomową składa się 5 instalacji graficznych:
1.Kolor i światło I, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 93,7 x 93,7 cm, 2020
- Kolor i światło II, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 135 x 90 cm, 2020
- Kolor i światło III, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 150 x 150 cm, 2020
- Kolor i światło IV, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 135 x 135 cm, 2020
- Kolor i światło V, akwatinta, druk cyfrowy, papier, pleksi, 75 x 100 cm, 2020