Jagoda Sieradzka Fast Fashion – granice powierzchowności. Interpretacja graficzna

promotor: prof. Tomasz Chudzik
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
Wydział Sztuki / Katedra Grafiki

biografia

Urodziłam się 10 marca 1997 roku w Częstochowie. W 2016 roku ukończyłam Liceum Ogólnokształcące im.
Adama Mickiewicza w Częstochowie. W 2019 roku uzyskałam dyplom projektanta ubioru w Szkole
Artystycznego Projektowania Ubioru, w Krakowskich Szkołach Artystycznych. Moja kolekcja dyplomowa
„2199” brała udział w Cracow Fashion Week 2019. W 2022 roku ukończyłam Uniwersytet Humanistyczno-
Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie na kierunku grafika, w specjalności grafika warsztatowa.

autokomentarz

Przemysł odzieżowy, to drugi co do wielkości sektor produkcyjny zanieczyszczający środowisko oraz drugi największy konsument wody na świecie. Przedstawiając te informacje za pomocą liczb, okazuje się, że do wyprodukowania jednego bawełnianego T-shirtu potrzebujemy 2700 litrów wody. Jest to zapotrzebowanie jednego człowieka na okres ponad dwóch lat. Natomiast, jeżeli chodzi o produkcję jednej pary jeansów, to potrzeba ponad 7500 litrów wody. Głównym celem marek fast fashion, jest wyprodukowanie jak największej ilości ubrań, jak najtaniej i jak najszybciej.
Za pośrednictwem mojej pracy chciałabym przedstawić skalę problemu, jakim jest nadprodukcja ubrań oraz nadmierny konsumpcjonizm. To poważne zagadnienie, z którym zmagamy się już teraz, oraz będą zmagać się następne pokolenia. Musimy uświadomić sobie, że nie mamy już czasu. Działania, które sprawią, że podejdziemy do noszonych ubrań w rozsądniejszy sposób, musimy wprowadzić już dzisiaj.
Przedstawione grafiki wykonane w technice kolografii, mają powodować uczucie przytłoczenia, jednocześnie prowadzić do zrozumienia skali dylematu. Do stworzenia matryc, wykorzystałam poprodukcyjne resztki tkanin, gazę oraz papier. Gotowe wzory, zostały odbite na papierach, które przeznaczone były do wyrzucenia. Wieloformatowe prace, o wymiarach 600×100 cm oraz 300 x 100 cm, mają symbolizować bele materiałów, które są potrzebne do produkcji ogromnej ilości odzieży. Elementy rysunku, przedstawiające wykroje krawieckie, które nakładają się jeden na drugi nakreślają złożoność zagadnienia.