Izabela Kmieć Skąd to zwątpienie?

promotor: dr Anna Juszczak
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Instytut Sztuki i Designu/Pracownia Wklęsłodruku

biografia

Absolwentka Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jej kierunkiem wiodącym przez wszystkie lata nauki był wklęsłodruk. Tytuł licencjata broniła w pracowni pod kierunkiem dr Wojciecha Sobczyka, natomiast magistra – dr Anny Juszczak. Laureatka wielu wystaw m.in. Grafiki Roku UP (2017), Cracow Art Week KRAKERS (2020), a także uczestniczka krajowych i międzynarodowych projektów artystycznych, np. „Pochwała Warsztatu” (Kraków 2018, Kraków 2019), „Premio G.B. Salvi – 68° Rassegna Internazionale d’Arte” (Sassoferrato 2018). Specjalizuje się w warsztacie grafiki wklęsłej, ilustracji oraz działaniach intermedialnych.

autokomentarz

Praca dyplomowa opowiada o czterech etapach działań artystki. Są one uwarunkowane stanem psychicznym oraz próbą nadania charakteru depresji, która towarzyszyła autorce. Są to kolejno po sobie następujące: „Zwątpienie”, „Kryzys”, „Próba” i „Siła”.

Grafiki zostały wykonane w technice druku wklęsłego. Wygląd matryc zmienia się w zależności od momentu, który przedstawiają̨. Ich wycięty kształt ma sugerować́ prostokątne naczynie obracające się̨ wokół własnej osi. Wizerunek został dodatkowo rozszczepiony na wypadkowe warianty. Obrazują brak stałości i utwierdzają w przekonaniu, że nie wszystko musi mieć́ jednolite rozwiązanie. Nawiązują do symbolu dualnej rzeczywistości.
Integralną częścią dyplomu jest również szkicownik. Zapisane są wewnątrz techniki prac, czasy trawień poszczególnych matryc, pomysły oraz inspiracje, a także propozycje materiałów potrzebnych do realizacji pracy. Zawarte są w nim myśli, niekiedy emocje oraz ewentualne rozwiązania pomocne w natkniętych po drodze dylematach artystki.
Skąd to zwątpienie? Pytanie otwarte, które warto sobie zadać podczas próby zmiany swojego stanu psycho-fizycznego. Każdy proces terapeutyczny rozpoczyna się od próby zlokalizowania problemu, dlatego pytania: „skąd?”, „dlaczego?”, „jak?” pozwalają nam wejść na drogę poprawy.