Aleksandra Furdyna Haiku

promotor: Dr hab. Łukasz Cywicki, prof. UR
Uniwersytet Rzeszowski
Kolegium Nauk Humanistycznych, Instytut Sztuk Pięknych, Pracownia Grafiki Warsztatowej druku wypukłego

biografia

Urodzona w 1996 roku w Mielcu. Absolwentka Liceum Plastycznego im. Piotra Michałowskiego  w  Rzeszowie.

W latach 2016-2021 studiowała na kierunku Grafika, na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dyplom z grafiki
uzyskała w 2021 roku w Pracowni Grafiki Warsztatowej – druku wypukłego prof. UR Łukasza Cywickiego oraz w Pracowni Grafiki Projektowej II prof. UR Wiesława Grzegorczyka. Nominowana do XIII edycji konkursu Nagrody im. Jerzego Panka za Najlepszy Dyplom Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego.  

Interesuję się sztuką i kulturą Japonii. Inspiruje się pracami takich artystów jak Hiroshige czy Hokusai. Tworzę wielokolorowe, szczegółowe prace, w których operuje bogactwem kolorów i przejść tonalnych. Moje grafiki pod płaszczem ilustracji do tekstu skrywają w sobie bogatą symbolikę japońską.


Wystawy indywidualne:

2022
– „Yugen” – wystawa grafiki, Galeria HOL, Centrum Kulturalne w Przemyślu


2021
– „Kiedy znużony szukam wytchnienia, kwiaty wisterii” – wystawa grafiki, Red Gallery, Centrum Sztuki Mościce – Tarnów  


Wystawy zbiorowe:

2021
– 17. Międzynarodowym Biennale Plakatu Teatralnego – Konkurs Młodych, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
– I Międzynarodowy TYPO MailArt Projekt, Mini Galeria, Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa – Gębocin

2019
– „Rezonans 2” – wystawa Pracowni Druku Cyfrowego Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Galeria Wertykalna, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

autokomentarz

Dyplom artystyczny z grafiki warsztatowej to cykl siedmiu prac ilustrujących tytułowe japońskie wiersze haiku. Są to najkrótsze formy poetyckie występujące w literaturze japońskiej składające się z 17 sylab. Haiku, mimo tak krótkiej treści składającej się tylko z kilku słów, zawierają w sobie bogaty obraz przyrody i jej zjawisk. Było to dla mnie niezwykle pomocne przy dobieraniu tematów czy kolorystyki prac.

Moje linoryty są wielokolorowymi grafikami i składają się z kilku do nawet kilkunastu matryc, podobnie jak drzeworyty japońskie. Zastosowałam w nich przejścia tonalne, które kojarzą mi się ze sztuką japońską, ale także dlatego, by pokazać, że uzyskanie takiego efektu w grafice warsztatowej jest możliwe i efektowne.